HP Headquarter » Forum

Forum

FAQ - Register - Login

Essay: Animagiƫrs


Post new topic Reply to topic  [ 3 posts ] 
Author Message
 Post subject: Essay: Animagiërs
PostPosted: 27 Jul 06 12:32 
Offline
Minister van Toverkunst
User avatar
 Profile

Joined: 23 May 06 17:52
Posts: 330
Location: Delft
Animagiërs, enkelvoud Animagus, zijn tovenaars die de gedaante van een dier kunnen aannemen. Al aan het begin van de Harry Potter serie komen we er een tegen: Professor Anderling. In SdW en GvA komen we via Hermelien te weten dat Animagiërs geregistreerd moeten staan op het ministerie en dat het illegaal is te transformeren zonder geregistreerd te staan. We komen al gauw te weten dat niet iedereen zich aan deze regels houdt. Sirius Zwarts, James Potter, Peter Pippeling en Rita Pulpers blijken allemaal ongeregistreerde Animagiërs te zijn. In dit essay ga ik mijn theorieën over Animagiërs geven. Ik begin met hoe iemand een Animagus kan worden, vervolgens wat de dieren over het karakter van die personen zeggen, dan hoe we Animagiërs kunnen herkennen en ten slotte wat we nog van onbekende Animagiërs kunnen verwachten.

Oke dan begin ik nu met hoe men een Animagiër kan worden. In een interview van een of twee jaar geleden zei Rowling dat tovenaars niet kunnen kiezen in welk dier ze transformeren. Elk dier heeft zijn voor en nadelen, maar er zijn ook een paar hopeloze gevallen. Stel je maar eens voor dat je in een mier of vlieg zou transformeren, dan heb je elk moment kans om te worden geplet door andere dieren of mensen. Ze hebben wel het voordeel dat andere mensen niet merken dat hij of zij aanwezig is - Rita Pulpers iemand? - maar daar zijn dan ook alle voordelen mee genoemd.

Het transformeren kan niet al te moeilijk zijn, aangezien 3 scholieren het voor elkaar hebben gekregen binnen één of twee jaar te transformeren. Het lijkt erop dat er niet veel talent bij komt kijken, behalve als je Peter Pippeling (en eventueel Rita Pulpers) getalenteerd wil noemen. Ook al werd Peter geholpen door 2 zeer getalenteerde tovenaars, het moet uiteindelijk toch uit de tovenaar zelf komen. Het is waarschijnlijk dat als je al een keer getransformeerd bent je het vanaf dan altijd kan doen wanneer je maar wil. We kunnen denk ik ook aannemen dat een toverdrank of een spreuk zijn uitgesloten. Een toverdrank werkt altijd maar één keer en de effecten zijn meestal niet blijvend. Kijk maar naar de wisseldrank en Veritaserum, al zijn zwelsap en drank van de levende dood wel permanent. Maar het transformeren in een dier lijkt het meest op een wisseldrank en die is niet permanent. Een spreuk is ook onwaarschijnlijk, omdat die dan elke keer weer moet worden uitgevoerd. Bovendien zou dat dan te simpel zijn, ondanks het bestaan van verschillende niveaus in toverspreuken. Perkamentus en Voldemort kunnen bijvoorbeeld veel meer dan Peter Pippeling. En voor het uitvoeren van spreuken is toch een zeker talent nodig en dat heeft Peter toch echt niet. De enige andere vorm van toverkunst die dan overblijft is de soort waar Occlumentie onder valt.

Ik zie het als een soort magie die bereikt wordt door wilskracht. Peter wil er namelijk graag bij horen en James en Sirius willen graag hun vriend beschermen. Waarschijnlijk kan je transformeren als je weet wat voor dier je zal worden. Het is trouwens niet erfelijk of aangeboren zoals bij Transformagiërs, dus zal het wel te leren zijn uit een boek. Dat biedt weer interessante opties, aangezien James, Sirius en Peter het hebben geleerd toen ze nog op school zaten zou best eens kunnen betekenen dat er een boek over is op de Verboden Afdeling in de schoolbibliotheek. Dat zou wel eens kunnen betekenen dat Harry nog een kans krijgt een animagus te worden, maar daarover later meer. Even terug naar de wilskracht magie: hoe zou je moeten weten in welk dier je zou veranderen. Hoe zou Rita Pulpers er dan zijn achtergekomen dat ze een tor zou zijn, een hond of een hert oké, maar een tor? Ik zat eerst te denken aan de vorm van hun Patronus, maar een tor als Patronus stelt dus niks voor, behalve als het een reuzentor was. Om deze theorie te laten werken zal dus waarschijnlijk wel gebruik gemaakt worden van een toverdrank of toverspreuk om je "innerlijk dier" te vinden. Maar zoals ik al zei ben ik daar tegen, maar op iets beters kan ik toch niet komen en om eerlijk te zijn zou de toverdrank of spreuk niet eens direct voor de transformatie zorgen.

Nou dan gaan we nu verder met de relatie tussen het karakter en hun Animagus vorm. Dit is niet een van de moeilijkste theorieën om te verzinnen, maar toch leuk om even te behandelen. Laten we maar beginnen met Professor Anderling: haar Animagus vorm is een kat, wat niet erg verwonderlijk is. Ze heeft een doordringende blik en kan behoorlijk "kattig" zijn. Bovendien laat Rowling ook nog ongemerkt blijken uit de manieren waarop Anderling iets zegt of doet dat ze veel weg heeft van een kat. Ditzelfde geldt voor Sirius, de hond staat vaak symbool voor trouw en niemand kan zeggen dat Sirius niet trouw is. Hij zegt bijvoorbeeld altijd dat hij in tegenstelling tot Peter zijn leven zou hebben gegeven in plaats van zijn vrienden te verraden. Wat ook opvalt is hoe vaak Rowling zegt dat hij een "blaffende lach" had, ook al zou dat misschien een effect kunnen zijn van het lang getransformeerd zijn in een hond terwijl hij in Azkaban zat. Ook de verwijzingen naar ratten bij Peter Pippeling is overduidelijk, al weet ik niet of ratten laf zijn. Over James en Rita Pulpers kan ik niet echt veel vertellen al zal er vast wel wat te vinden zijn bij Rita Pulpers.

Hoe we Animagiërs kunnen herkennen heeft veel te maken met de vorige alinea. Door goed te kijken naar de manieren waarop mensen iets zeggen en daar een patroon daarin te vinden is het misschien mogelijk verborgen Animagiërs te herkennen. Een veel voorkomend gerucht is dat Sneep zich in een vleermuis kan veranderen, en nadat ik die theorie had gelezen, begon ik ook steeds vaker verwijzingen te vinden, hier een voorbeeld, al is dit niet de quote die ik zocht.

"Als Sneep me niet had tegengehouden, zouden we misschien op tijd zijn geweest," zei Harry verbitterd. '"Professor Perkamentus heeft het druk, Potter... wat is dat voor onzin, Potter?" Waarom moest hij er zich zon nodig mee bemoeien?' "Misschien wilde hij niet dat jullie op tijd terug zouden zijn!" zei Ron vlug. "Misschein - Wacht eens even - hoe snel had jij in het bos kunnen zijn? Denk je dat hij er eerder had kunnen zijn dan jij en Perkamentus?" "Alleen als hij zichzelf in een vleermuis of zoiets kan veranderen," zei Harry.

HP VB (blz. 424)

Een paar andere keren zien we Sneep zijn cape op een verdachte manier om zich heen gooien, maar ja als je iets wil zien ga je het vanzelf ook zien. Dus waarschijnlijk zijn dit toevalligheden en ben ik paranoïde bezig. Natuurlijk zijn er nog veel meer van dit soort geruchten. Daarvan wil ik de 2 meest belangrijke behandelen.

De eerste is Perkamentus. Zo'n machtige tovenaar moet toch in staat zijn van vorm te veranderen wanneer die dat wil, al heeft Perkamentus misschien nog wel effectievere middelen om zich te verbergen. Veel mensen zeggen dat een feniks zijn Animagus vorm zou zijn. Daar geloof ik dus helemaal niks van, maar ik moest het gewoon even noemen en zeggen waarom dat totaal belachelijk is. Ten eerste wordt er nooit een verwijzing gegeven naar het feit dat Perkamentus op zijn huisdier lijkt en ten tweede ben ik er vrij zeker van dat Animagiërs nooit veranderen in magische wezens, dat zou trouwens nogal vreemd zijn, omdat ze dan ook de eigenschappen van die wezens moeten krijgen. Bijvoorbeeld helende tranen bij een feniks en een ondoordringbare huid bij een draak. In wat voor wezen hij dan wel zou kunnen veranderen weet ik ook niet al heb ik wel een theorie: een adelaar. Ik ben nog bezig hier informatie over te verzamelen, maar vogels zijn de grootste bedreiging voor slangen en de adelaar is daarvan een van de sterkste. Waarom slangen vraag je dan af, daar kom ik zo op terug. Als ik me niet vergis was de waterspuwer voor het kantoor van Perkamentus in de film vervangen door een adelaar, maar het kan best zijn dat ze alleen een beetje te veel op elkaar lijken.

Wie is de andere dan vraag je je af... Voldemort natuurlijk. Net als Perkamentus een machtige tovenaar en ook nog niet te vies om iemand in de rug steken. Hiermee doel ik op de aanval in het ministerie op meneer Wemel. Iedereen dacht natuurlijk gelijk dat Nagini het was, maar daar ben ik nog niet zo zeker van. In tegenstelling tot bij Perkamentus zijn er bij Voldemort wel honderden verwijzingen naar een slang. Het zou niet meer dan logisch zijn, als hij toch met slangen kan praten waarom niet meteen in een veranderen (ik weet het dit is een zeer slecht argument).

Over een paar weken zal ik proberen een essay te maken over de mogelijkheid van Perkamentus of Voldemort in Animagus vorm. Maar dit essay begint nogal lang te worden dus volgende keer meer!


Top
 

 Post subject:
PostPosted: 27 Jul 06 12:36 
Offline
Minister van Toverkunst
User avatar
 Profile

Joined: 23 May 06 17:52
Posts: 330
Location: Delft
Ik denk dat ik een fout heb gemaakt door te zeggen dat Animagiërs nooit magische dieren kunnen zijn. Niet dat het nu nog uitmaakt voor Perkamentus (helaas!), maar een Feniks is wel degelijk een mogelijkheid. Al is er wel een speciale "Verzorging van Fabeldieren" vak, ik denk dat er voor tovenaars uiteindelijk geen echt verschil is tussen Magische wezens en dieren, toch lijkt het me lastig als je Animagus vorm een Doxy zou zijn, maar ik geloof dat zelfs JKR niet zo ver heeft gedacht.

Ook moet ik helaas erbij zeggen dat Harry nooit een Animagiër zal worden, zo heeft JKR gezegd in een interview enkele maanden geleden.


Top
 

 Post subject:
PostPosted: 21 Aug 06 16:07 
Offline
Hoofd van Schouwerdepartement
User avatar
 WWW  Profile

Joined: 28 May 06 13:46
Posts: 491
Location: Delft
Ik hoopte juist dat Harry in de voetsporen van zijn vader zou treden en ook een Animagier zou worden, ik begrijp eigenlijk niet dat hij het nooit heeft geprobeerd.

Waarom zou je inderdaad eigenlijk geen magisch beest kunnen zijn, het is toch ook een dier???

_________________
Image
Image


Top
 

Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 3 posts ] 


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
The team - Delete all board cookies - All times are UTC + 1 hour

Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group cron