HP Headquarter » Forum

Forum

FAQ - Register - Login

Alle sterfgevallen hebben een functie


Post new topic Reply to topic  [ 3 posts ] 
Author Message
 Post subject: Alle sterfgevallen hebben een functie
PostPosted: 22 Jul 06 15:09 
Offline
Minister van Toverkunst
User avatar
 Profile

Joined: 23 May 06 17:52
Posts: 330
Location: Delft
Als je er goed over nadenkt hebben alle sterfgevallen in de HP serie tot nu toe een functie gehad, met andere woorden Rowling maakt niemand voor niets af.

Kijk als eerste maar alleen al naar de moord op Harry's ouders, als zij niet dood waren gegaan was Harry niet De Jongen Die Bleef Leven geworden - al is dat voor het grootste deel aan zijn moeder te danken en niet aan zijn vader - daarnaast is het belangrijk voor het verhaal om Harry een wees te maken, zodat je een beetje originele 'setting' hebt.

De eerst volgende dood is die van Krinkel, die laat zien dat Voldemort even hard is voor zijn volgelingen als voor zijn vijanden, een belangrijke les voor Harry die hij in boek 7 zeker nog zal kunnen gebruiken.

In het tweede en derde jaar gaat er niemand dood...

Dan jaar vier, Bertha Kriels verdwijning geeft Voldemort zijn trouwste dienaar terug en de moord was 'gewoon' omdat ze teveel wist. Frank Braam is wellicht de moord waarmee Voldemort zijn laatste Gruzielement heeft gemaakt, namelijk Nagini. Carlo Kannewassers dood zorgt ervoor dat Harry Terzielers kan zien en betekent tevens het begin van de oorlog.

Sirius' dood in jaar 5 maakt dat Harry opnieuw zijn vaderfiguur verliest en geeft hem nog een reden om Voldemort af te maken. De vaderfiguur moeest verdwijnen omdat dat Harry bescherming gaf die hij kwijt moet zijn wanneer hij het tegen Voldemort moet opnemen, vandaar ook de dood van Perkamentus in deel 6. Zolang Perkamentus bleef leven was Harry nog redelijk veilig, maar nu is er geen ultieme held meer die hem kan redden als het toch nog te gevaarlijk wordt. Nu staat Harry er alleen voor, zijn beschermers zijn weg dus dit is de tijd om Voldemort een tegen een te confronteren (maar eerst moeten al die Gruzielementen nog vernietigd worden).

Als je dit patroon zo bekijkt kunnen we misschien een paar sterfgevallen voor het laatste boek voorspellen. Ik zet hoog in op:

- Hagrid, omdat hij Harry's eerste vriend is en een trigger kan zijn voor Harry's woede
- Ron of Hermelien, zij zijn Harry's sidekicks en eerlijk is eerlijk ze vormen een goed team, maar sidekicks zijn vervangbaar en hebben vaak de neiging om dood te gaan in een laatste poging hun held te helpen of te redden. Ik denk niet dat een van hen al vroeg in het boek zal sterven, maar wellicht in het gevecht met Voldemort zelf.

Voor de slechte zijde gok ik op Peter Pippeling en Sneep. Nu maar hopen dat Sneep alsnog goed blijkt te zijn om zich daarna op te offeren voor Harry en zo zijn schuld ten op zichte van James in te lossen. Peter Pippeling moet ook zijn schuld tegenover Harry inlossen en als hij hierbij dood gaat, des te beter.

Als ik nog wat sterfgevallen ben vergeten zeg je het maar en als je nog wat sterfgevallen wilt voorspellen aan de hand van mijn theorie, doe je best.


Top
 

 Post subject:
PostPosted: 13 Aug 06 14:37 
Offline
Snul
 WWW  Profile

Joined: 13 Aug 06 14:19
Posts: 3
Location: Harmelen
Yup, maar dat is toch al bekent? Alle dingen die Rowling in haar boeken zet hebben een betekenis.
En natuurlijk heeft het gevolgen als er iemand sterft. Dat is in het echte leven toch ook zo?

_________________
Slytherin Charm


Top
 

 Post subject:
PostPosted: 13 Aug 06 14:41 
Offline
Minister van Toverkunst
User avatar
 Profile

Joined: 23 May 06 17:52
Posts: 330
Location: Delft
Haha, ja zo kun je het ook bekijken. Eigenlijk zou je zo voor elke dood (zowel in het echte leven als in de HP boeken) wel een reden kunnen verzinnen - die al dan niet gerechtvaardigd is. Zelf geloof ik niet zo in de 'alles heeft een reden' theorieën, maar het lijkt er inderdaad wel heel erg op dat JKR daar wel in gelooft of dat in ieder geval gebruikt in haar boeken.


Top
 

Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 3 posts ] 


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
The team - Delete all board cookies - All times are UTC + 1 hour

Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group cron