HP Headquarter » Forum

Forum

FAQ - Register - Login

Harry Potter vs. The Lord of the Rings


Post new topic Reply to topic  [ 3 posts ] 
Author Message
 Post subject: Harry Potter vs. The Lord of the Rings
PostPosted: 22 Jun 06 15:35 
Offline
Hoofd van Schouwerdepartement
User avatar
 WWW  Profile

Joined: 28 May 06 13:46
Posts: 491
Location: Delft
Op HP HQ staat mijn essay over de overeenkomsten tussen Lord of the Rings en Harry Potter. Wat vinden jullie? Kennen jullie nog meer overeenkomsten?

_________________
Image
Image


Top
 

 Post subject:
PostPosted: 23 Jun 06 13:27 
Offline
2e jaars leerling
User avatar
 WWW  Profile

Joined: 31 May 06 12:59
Posts: 42
Location: IJsselstein
De twee boeken hebben altijd op elkaar geleken, maar aangezien ik meer van de Harry Potter kant ben, ga ik er tegenin. :P
Ten eerste krijg je vaak te horen over LOTR dat de wezens en de magie gebasseerd zijn op ware feiten. Zo zouden hobbits een eerde evolutie van de mens zijn. Ook zijn er veel dingen in LOTR die duidelijk al eens eerder zijn gezegd. Kijk maar naar de draak uit de Hobbit, dat is nooit z'n eigen fantasie geweest die Tolkien toen beschreef. Ook acromantula's kom je in andere verhalen voor en HP is daar één van.

De beukwilg lijkt misschien op de de Oude Wilgeman, maar je moet toegeven dat hoe Frodo en Sam in contact met de wilg kwamen niet te vergelijken is met hoe Ron en Harry. De Oude Wilgeman is zo geworden door een drank, de Beukwilg is geschapen als boom en heeft ook een knoest die hem stil houdt.

Dementors zijn niet te vergelijken met Nazgûl. Alleen hun kleding lijkt op elkaar, maar het lichaam van de Dementors is met korsten en ze hebben de Kus van de Dementor waarmee ze mensen vernietigen. Dementors zijn te verdrijven door een spreuk. Nazgûl zijn niet te stoppen, alleen de Elf en Gandalf is dat eens gelukt. Daar is aan toe te voegen dat Dementors je doden en Nazgûl die maken je net zoals hen.

Als je de Ring wilt vergelijken met een Gruzielement dan kan ik dat niet goed keuren. De ring heeft meerdere mogelijkheden dan Gruzielementen. Dat zijn alleen opbergplaatsen zeg maar. De ring kan aan de hand van Sauron de wereld vernietigen en aan andere wordt je onzichtbaar, maar zichtbaar voor Sauron. De ring heeft dan ook de eigenschap dat hij de mensen verleidt hem om te doen en er geobserdeerd van worden. De laatste eigenschap is dat hij een opbergplaats voor de ziel van Sauron is.

Necroten is ook weer niet vergelijken met die dooie lijken in dat moeras. De Necroten worden bestuurd terwijl deze lijken dat uit zichzelf doet.

Ik wou nog even toevoegen dat én Sauron en Voldemort niet op Hitler lijken. Hitler was een gekozen dictator, Sauron en Voldemort hebben gewoon matties om zich heen gezocht en een leger opgebouwd. Hitler deed aan massavervolging voor uitroeiing, Voldemort doet het voor de lol en dood zijn vijanden. Sauron vocht alleen tegen zijn vijanden om ze af te slachten.

Dan als laatste nog iets anders. Lord of the Rings komen oorlogen voor met kracht, pijl en boog, zwaarden enz.
In Harry Potter zijn er geen zwaarden en wapens, alleen spreuken.


Top
 

 Post subject:
PostPosted: 23 Jun 06 18:31 
Offline
Hoofd van Schouwerdepartement
User avatar
 WWW  Profile

Joined: 28 May 06 13:46
Posts: 491
Location: Delft
Daar heb je allemaal gelijk in, maar ik zei ook niet dat het letterlijk overgenomen was, maar dat LotR volgens mij wel grote invloed op Rowling heeft gehad. Ik beweer ook niet dat Tolkien alles zelf bedacht heeft hoor. :P

_________________
Image
Image


Top
 

Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 3 posts ] 


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
The team - Delete all board cookies - All times are UTC + 1 hour

Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group cron