HP Headquarter » Forum

Forum

FAQ - Register - Login

Beste Harry Potter boek?


Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ] 

Welk Harry Potter boek vind jij het beste?
Harry Potter en de Steen der Wijzen 0%  0%  [ 0 ]
Harry Potter en de Geheime Kamer 0%  0%  [ 0 ]
Harry Potter en de Gevangene van Azkaban 100%  100%  [ 4 ]
Harry Potter en de Vuurbeker 0%  0%  [ 0 ]
Harry Potter en de Orde van de Feniks 0%  0%  [ 0 ]
Harry Potter en de Halfbloed Prins 0%  0%  [ 0 ]
Harry Potter en de Relieken van de Dood 0%  0%  [ 0 ]
Total votes : 4
Author Message
 Post subject: Beste Harry Potter boek?
PostPosted: 13 Sep 07 15:57 
Offline
Hoofd van Schouwerdepartement
User avatar
 WWW  Profile

Joined: 28 May 06 13:46
Posts: 491
Location: Delft
Nu ook eindelijk het laatste deel van Harry Potter uit is wil ik graag weten welk van de 7 boeken je het beste vond.

_________________
Image
Image


Top
 

 Post subject:
PostPosted: 13 Sep 07 16:02 
Offline
Schouwer
User avatar
 WWW  Profile

Joined: 6 Jun 06 20:06
Posts: 206
Location: Never mind...
Na het lezen van “Harry Potter and the Deathly Hallows” heb ik weer flink zitten nadenken, welk boek mijn favoriet is. Alleen het zevende boek is helaas niet mijn favoriet geworden. Ik zal per boek een beetje uitleggen hoe ik erover denk.

Mijn Harry Potter top 7:

1. Harry Potter and the Prisoner of Azkaban
2. Harry Potter and the Half-Blood Prince
3. Harry Potter and the Goblet of Fire
4. Harry Potter and the Deathly Hallows
5. Harry Potter and the Chamber of Secrets
6. Harry Potter and the Order of the Phoenix
7. Harry Potter and the Philosophers’ Stone

Over “Harry Potter and the Order of the Phoenix” dat op de zesde plaats staat kan ik maar een paar dingen zeggen, ik vond het te negatief voor Harry. Het gedoe met het strafwerk, de onderwijsdecreten en het Inquisitiekorps vond ik nogal overdreven in het boek. In het begin vond ik het boek leuk om te lezen, maar het is niet meer mijn favoriet.

Geef mij maar iets minder explosief aan emoties, het boek “Harry Potter and the Prisoner of Azkaban” vind ik sinds een tijdje toch het leukste om te lezen. Het is minder emotioneel en je krijgt meer informatie over Harry’s ouders. Ook dat in dit boek meer lessen naar voren kwamen, zoals Waarzeggerij, Dreuzelkunde, Voorspellend Rekenen en Leer der Oude Runen geven weer een andere kijk op de Harry Potter-boeken.

“Harry Potter and the Half-Blood Prince “ is voor mij een boek geworden dat lekker wegleest en er wordt gewoon meer informatie gegeven over het verleden van Voldemort. Ik vind het wel prettig om te weten wat de bedoeling was toendertijd met het dagboek van Villijn in het boek “Harry Potter and the Chamber of Secrets”. Het was een Horcrux van Voldemort. Ook vond ik de personages Hildebrand Slakhoorn en Rufus Schobbejak ook een leuke afwisseling. Een Zwadderaar (Hildebrand Slakhoorn) die niet slecht is.

Voor mijn gevoel is “Harry Potter and the Chamber of Secrets” ook een leuk boek om te lezen. Je ziet een andere kant van Voldemort opduiken, in de vorm van een “onschuldig” dagboek. In dit boek vind ik het wel schokkend om te lezen dat er mensen zijn die Modderbloedjes echt verafschuwen en ze het liefste de school willen zuiveren. Het was een boek die voor Harry niet echt leuk was, dat hij verdacht werd van al die versteningen.

Met het lezen van “Harry Potter and the Deathly Hallows” had ik echt het gevoel dat de tijd in de Harry Potter-wereld te snel ging. Ik vond het wel jammer dat er niet echt veel aandacht werd besteed aan de beroepen van Harry’s ouders, waar ik op gehoopt had. Ik vond het ook een beetje vreemd dat de doden in het eindgevecht Tops, Lupos en Fred niet echt uitgebreid werden beschreven. Ik vond het ook jammer dat Ron zijn beste vrienden in de steek liet, vond ik gewoon ergelijk. Ik vond het boek een beetje afgeraffeld, het epiloog vond ik ook iets te weinig info bevatten. Ook al is het wel logisch, een epiloog is een korte afsluiting van een reeks, maar toch miste het wel iets.

Het boek “Harry Potter and the Goblet of Fire” vond ik een erg leuk boek om te lezen, er zat humor in. Het is een spannend boek dat vanaf het begin al een stevige aanzet heeft, het hoofdstuk in het huis Vilijn vond ik erg spannend om te lezen. Wat ook leuk was om te lezen, dat er meerdere tovenaarsscholen bestaan, zoals Beauxbatons en Klamfells. Leuke en interessante personages doen hun intrede, die zorgen voor extra spanning. Het minder leuke is de dood van Carlo Kannewasser, maar zo ziet Harry wel dat er iets moet gebeuren om Voldemort te stoppen, voordat er nog meer doden vallen.

Op zich vond ik “Harry Potter and the Philosophers’ Stone” geen slecht boek, maar het is toch wel wat saai vergeleken met de andere boeken in de serie. Ik voelde wel wat spanning, maar het was niet echt veel. Het boek was voor mij meer een kennismaking met Harry Potter en zijn tovenaarswereld. Er moet gewoon een boek als laatst komen en dat is toevallig dit boek.

_________________
Ron "Sunshine, daisies, butter mellow,
Turn this stupid, fat rat yellow."


Top
 

 Post subject:
PostPosted: 31 Oct 07 18:26 
Offline
Minister van Toverkunst
User avatar
 Profile

Joined: 23 May 06 17:52
Posts: 330
Location: Delft
Laat ik ook maar mijn top 7 posten dan :D

1. Gevangene van Azkaban
2. Vuurbeker
3. Steen der Wijzen
4. Relieken van de Dood
5. Orde van de Feniks
6. Halfbloed Prins
7. Geheime Kamer

Zucht ik geloof niet dat ik het kan opbrengen om zo'n lang commentaar te leveren als Minerva Anderling maar ik ga mijn best doen!

Op 1 staat al sinds jaar en dag Gevangene van Azkaban. Het zijn niet zozeer de gebeurtenissen, maar het 'gevoel' dat het boek oproept. Het klinkt wss erg sentimenteel, maar het feit dat vriendschap zo'n belangrijke rol speelt in het boek vind ik persoonlijk prachtig. Het is best een feel-good boek (afgezien van het feit dat Pippeling ontsnapt dan), maar toch wordt het geen moment een 'soft' boek.

Vuurbeker is een soort schakel tussen de eerste en de laatste 3 en pakt het goede van beide zijden mee. De eerste 3 boeken zijn redelijk lieflijk te noemen - bij gebrek aan een beter woord - en gaan meer in op Harry als persoon, terwijl de laatste 3 serieuzer zijn met een veel snellere opeenvolging van gebeurtenissen en een nadruk op deze gebeurtenissen leggen. Het punt is dat ik me meer verwant voel met Harry in de eerdere boeken, terwijl Harry bij de laatste boeken meer het gevoel van een ideaal oproept waar wij gewone stervelingen nooit aan kunnen voldoen. Maar op het gebied van spanning zijn de latere toch een stuk interessanter. Vuurbeker zit net op het randje van een gevoel van inleving in Harry - al wordt het al moeilijk gemaakt door het feit dat hij 'uitverkoren' wordt om mee te doen aan het Toverschool toernooi - maar er gebeurt wel lekker veel en de eerste confrontatie met de echte Voldemort maakte het erg spannend.

Steen der wijzen vond ik zo mooi vanwege de wens dat iemand die het slecht heeft maar dat niet verdiend uiteindelijk toch iets krijgt waar iedereen alleen van kan dromen. Zoals ik al zei heb je dan echt het gevoel van inleving en een wens om ook een tovenaar te zijn, voordat alle ellende begint dan. Maar ik ben het met Minerva Anderling eens dat het qua spanning niet erg aanslaat.

Relieken van de Dood gaat voor mij soms te snel (laat ik maar mijn voorgangster papegaaien, das wel zo makkelijk :P ), maar de spanning zit er het hele boek lang goed in. Wat mij betreft had Rowling dit boek nog wel wat dikker mogen maken om nog wat extra dingen uit te leggen en duidelijk te maken. De epiloog vond ik trouwens afschuwelijk, dat mag van mij totaal weggelaten worden. Een zoetsappiger einde kan je haast niet verzinnen en zoetsappig is niet het einde wat de HP reeks verdient (al zal ik zeker niet zeggen dat Harry dit einde niet verdient).

Orde van de Feniks en Halfbloed-Prins zijn zeker spannende boeken, maar zoals al eerder gezegd was de binding die je voelt met Harry in die boeken toch een stuk minder en dat is nou juist net wat (voor mij) de beste boeken onderscheidt van andere boeken.

Geheime Kamer staat helaas onderaan, vooral omdat er eigenlijk niet heel veel van is bijgebleven. Je wilt bijna het hele boek lang dat er het tegenovergestelde gebeurt van wat Rowling opschrijft en dat geeft een soort gevoel van frustratie. Vooral Smalhart vond ik irritant om te lezen, al is dat aan de andere kant ook een grote verdienste van Rowling die erg goed personages kan creëren die je eigenhandig uit de weg wilt ruimen (Omber als een ander goed voorbeeld).

_________________
Image


Top
 

 Post subject:
PostPosted: 31 Oct 07 19:37 
Offline
Hoofd van Schouwerdepartement
User avatar
 WWW  Profile

Joined: 28 May 06 13:46
Posts: 491
Location: Delft
Ehm.... nu kan ik natuurlijk niet aankomen met een berichtje van 10 regels :P

Na enig nadenken heb ik dan toch een lijst gemaakt... Misschien dat die lijst nog veranderd als Harry Potter en de Relieken van de Dood uitkomt, dan kan ik pas echt beoordelen hoe het boek leest. ;)

1. Gevangene van Azkaban
2. Vuurbeker
3. Relieken van de Dood
4. Steen der Wijzen
5. De halfbloed prins
6. Orde van de feniks
7. Geheime Kamer

1. Gevangene van azkaban is ook mijn favoriet. Dit omdat de duistere sfeer van de serie hier begint, doordat Harry erachter komt dat Wormstaart zijn ouders heeft veraden. Er zta veel spanning in en het verhaal zat gewoon goed in mekaar.

2. Vuurbeker staat echt vlak onder Gevangene van Azkaban, en eigenlijk wisselen ze nog regelmatig van plaats ook ;) Dit omdat er gewoon heel erg veel spanning in de Vuurbeker zit, eindelijk eens een zoektocht die niet met direct met Voldie te maken heeft, en natuurlijk voldie keert terug...

3. Na enig twijfelen heb ik besloten dat Relieken van de Dood op de derde plaatst staat, maar dit weet ik nog niet zeker. Er zat iig ontzettend veel spanning in en we krijgen eindelijk (bijna) alle antwoorden die we willen. Minpunt vind ik ook de epiloog, en ik mis ook nog een stuk tussen het einde en de epiloog, een periode van rouw of iets dergelijks.

4. Op vier dan de steen der wijzen, vanwege dat het verhaal goed in elkaar zit, alles eigenlijk vrij simpe3l is maar toch spannend en dat het het eerste potterboek is. Het leuke aan de eerdere boeken vind ik dat er nog echt een zoektocht inzit die niets met het "verhaal" te maken heeft.

5. Ik vond de Halfbloed prins een goed boek, maar hij voldeet niet aan mijn verwachtingen. Ik kreeg bij het lezen ervan het idee dat ik een fanfic aan het lezen was (wat ik overigens ook wel eens had bij Relieken van de Dood). Ook miste ik een echt doel in het boek.

6. Ook de Orde van de feniks mistte voor mijn gevoel een doel. Het boek heeft eigenlijk geen einde(logisch), maar dit geeft een onafgerond gevoel.

7. Op de laatste plaats staat de Geheime kamer. Dit boek ben ik een beetje zat, maar dat kan ook komen doordat ik het verhaal ondertussen zo vaak gehoord heb (boek, film, game). Ik kon smalhart echt niet uitstaan en dat maakt het toch minder fijn om te lezen :P




_________________
Image
Image


Top
 

 Post subject: Re: Beste Harry Potter boek?
PostPosted: 25 Mar 08 20:07 
Offline
3e jaars leerling
 Profile

Joined: 29 May 06 14:23
Posts: 66
Hmmm, eehhh, jaaaa, eeh, zo dan:

1. Gevangene van Azkaban
2. Orde van de Feniks
3. Relieken van de dood
4. Vuurbeker
5. Halfbloed Prins
6. Steen der Wijzen
7. Geheime Kamer

(PS, allemaal Gevangene van Azkaban op 1, toevallig!)


Top
 

Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ] 


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
The team - Delete all board cookies - All times are UTC + 1 hour

Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group cron