HP Headquarter » Forum

Forum

FAQ - Register - Login

Deathly Hallows?


Post new topic Reply to topic  [ 6 posts ] 
Author Message
 Post subject: Deathly Hallows?
PostPosted: 27 Feb 07 22:51 
Offline
Minister van Toverkunst
User avatar
 Profile

Joined: 23 May 06 17:52
Posts: 330
Location: Delft
De titel van deel 7 Deathly Hallows wordt voorlopig vertaald als Fatale Heiligdom, maar ik vind dat die titel helemaal nergens op slaat. Wat nou 'fataal' heiligdom, ik kan me er weinig bij voorstellen, behalve misschien als locatie voor 'the final battle'...

Hallows zou ook heilige kunnen betekenen en dat zou misschien wat logischer zijn, maar alsnog niet erg logisch :P Een fatale heilige zou bijna zeker al dood zijn en heiligen heb ik nog niet gezien in de toverwereld, maar misschien moeten we dan denken aan iets van Goderic Griffoendor. De straat waar Harry werd geboren heet niet voor niets Godrics Hallow (in het Engels dan), dus die link zie ik op zich wel zitten.

_________________
Image


Top
 

 Post subject:
PostPosted: 27 Feb 07 23:01 
Offline
Hoofd van Schouwerdepartement
User avatar
 WWW  Profile

Joined: 28 May 06 13:46
Posts: 491
Location: Delft
Die link zie ik ook wel zitten, als kom ik dan wel weer bij de bekende theorie dat Harry een afstammeling van Griffoendor zou zijn.

Het fatale heiligdom kan ook slaan op het laatste gruzielement. Aangezien de meeste van de gruzielementen eigendommen waren van de een van die vier (je weet wel), misschien zijn deze voorwerpen wel heilig. Fataal zou dan slaan op het feit dat het de vernietiging van het laatste gruzielement ervoor zorgt dat Voldemort (of Harry) doodgaat...

_________________
Image
Image


Top
 

 Post subject:
PostPosted: 28 Feb 07 17:04 
Offline
2e jaars leerling
User avatar
 WWW  Profile

Joined: 31 May 06 12:59
Posts: 42
Location: IJsselstein
Voldemort heeft geloof ik nog 5 gruzielementen over, als ik het goed heb. Ik vraag me af of Rowling dan wel de laatste gruzielement als titel wil hebben. Het zou wel logisch zijn en ook denk ik wel dat het een voorwerp is, om deze reden:

Boek 1: Steen der Wijzen (voorwerp)
Boek 2: Geheime Kamer (plaats)
Boek 3: Gevangene van Azkaban (persoon)
Boek 4: Vuurbeker (voorwerp)
Boek 5: Orde van de Feniks (plaats maar wel twijfelgeval)
Boek 6: Halfbloed Prins (persoon)

Boek 7: Fatale Heiligdom
Het zou eigenlijk alledrie kunnen zijn, Persoon, plaats en voorwerp.
- Als het een persoon is dan zal dat wel een heel oud persoon zijn, zoals Griffoendor.
-Voorwerp zou betekenen dat het een Gruzielement is en wel de laatste.
- Plaats zou ook kunnen, zoals een Heilige plaats, waar het laatste gevecht plaatsvond.

Als we naar de volgorde van de boeken kijken dan zou je zeggen Voorwerp en dat zou heel goed kunnen. Maar ik kan niet bedenken waarom Rowling zo enthousiast over de naam kan zijn als het alleen maar een voorwerp is. Ikzelf weet nog dat Rowling gezegd heeft dat boek 6 en 7 eigenlijk meer 1 boek is.
Boek 6 was (Persoon) dus die mogelijkheid blijft ook open. Plaats geloof ik helemaal niet in. Ik verwacht dat het een Persoon is en dan hopen dat het Griffoendor is, en niet Zwadderich. :P


Top
 

 Post subject:
PostPosted: 28 Feb 07 18:37 
Offline
Minister van Toverkunst
User avatar
 Profile

Joined: 23 May 06 17:52
Posts: 330
Location: Delft
Als de juiste vertaling van Hallows inderdaad Heiligdom is, dan lijkt het me zeer onwaarschijnlijk dat het een voorwerp is, want hoe kan een heiligdom in godshemelsnaam een voorwerp zijn :?

Als ik het goed heb is een heiligdom een bepaalde plek die gewijd is aan (een) god, dus een tempel of misschien een kerk. Als we dan teruggrijpen op de Griekse en Romeinse mythologie die toch al zo vaak voorkomt in de boeken (alhoewel JKR zelf volgens mij gewoon christelijk is), dan bestaat er misschien de mogelijkheid dat het slaat op een heiligdom van een van de Griekse of Romeinse goden; een plaats dus.

Een kerk zou ik erg vreemd vinden, omdat tot nu toe nog geen enkele verwijzing is gemaakt naar een of andere godsdienst uit de moderne tijd, misschien is het JKR haar bedoeling wel om hier ook niet op in te gaan, omdat ze in de toverwereld al de scheiding hebben tussen puur en niet puur bloed, een extra dimensie door het introduceren van geloven gaat denk ik een beetje te ver.

_________________
Image


Top
 

 Post subject:
PostPosted: 14 Mar 07 21:20 
Offline
3e jaars leerling
 Profile

Joined: 29 May 06 14:23
Posts: 66
Deathly Hallows, letterlijk 'Dodelijke heiligdommen'

Meerdere heiligdommen waar dus iets dodelijks gebeurd.

Ik zat met het typen van deze reactie opeens te denken aan de uitspraak van Rowling, dat twee belangrijke personages deel zeven niet zouden overleven. Zou daar dat deathly wellicht op kunnen slaan...?

Hallows vind ik vreemd. Het lijkt opeens wel, alsof dit boek iets met 'dreuzelgeloof' te maken gaat krijgen, omdat ik hierbij meteen denk aan God.

Ging daarom voor de grap het woord 'heilig' maar even in het woordenboek opzoeken, en kwam daar op twee definities, die wellicht wat beter bij het boek zouden kunnen passen:

-verheven/volmaakt
-onaantastbaar

Heeeej, zou dit wellicht niet op de situatie kunnen slaan, waarin Voldemort zich bevindt, als die gruzielementen er nog zijn? Met andere woorden: Slaat de titel niet gewoon op Voldemort en zijn gevolg?


Top
 

 Post subject:
PostPosted: 22 Jul 07 12:31 
Offline
1e jaars leerling
 Profile

Joined: 10 May 07 17:38
Posts: 5
Location: overal
deadly hallows = relieken des dood = voorwerpen

_________________
imperio, crucio, avada kedavra


Top
 

Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 6 posts ] 


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
The team - Delete all board cookies - All times are UTC + 1 hour

Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group cron