HP Headquarter » Forum

Forum

FAQ - Register - Login

Wormstaart in het krijt


Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ] 
Author Message
 Post subject: Wormstaart in het krijt
PostPosted: 5 Jun 06 11:42 
Offline
Minister van Toverkunst
User avatar
 Profile

Joined: 23 May 06 17:52
Posts: 330
Location: Delft
Een theorie / feit die ik een tijdje vergeten ben is de schuld die Wormstaart tegenover Harry heeft voor het redden van zijn leven in PoA. Maar - zoals altijd - kwam het weer bij me op na het lezen van een Fanfic op Portkey (en jammer genoeg ben ik de link alweer kwijt...). De meest logische mogelijkheid is dat hij zijn leven geeft voor Harry als die met Voldemort in gevecht raakt. Dat zou betekenen dat de keuze die Harry vier jaar eerder had gemaakt nog invloed had op het heden; zie de beroemde quote van Perkamentus:

"It is our choices, Harry, that show what we truly are, far more than our abilities."

Het probleem dat ik echter voorzie is dat Wormstaart nooit tot zo'n onzelfzuchtige daad in staat is. Zijn angst zet zich vaak om in een poging tot zelfbehoud, een duidelijke eigenschap van Zwadderaars. Maarrrr... Peter Pippeling was een Griffoendor. Tot nu toe hebben we nog geen blijken van uitzonderlijke moed van zijn kant gezien, en de sorteerhoed heeft het nooit mis.

Wat mij een goede mogelijkheid lijkt is een zelfzuchtige daad die wel veel moed vereist. Bijvoorbeeld Voldemort verlammen wanneer hij ziet dat Harry al aan de winnende hand is. Nu is dat niet echt een betaling voor de schuld die hij heeft staan, dus laat maar zien met wat voor mogelijkheden jullie kunnen komen.


Top
 

 Post subject:
PostPosted: 5 Jun 06 13:15 
Offline
1e jaars leerling
 WWW  Profile

Joined: 3 Jun 06 14:25
Posts: 15
Location: Belgium (and proud of it :-P)
Goh ja Wormstaart heb ik altijd al een beetje een raar personage gevonden, ik snap niet hoe hij in Griffoendor is gesorteerd (misschien moet dat inderdaad nog komen, 1 moedige daad voor al zijn laf gedrag ervoor), hoe hij ooit aan vrienden geraakt is, vrienden die hem dan ook nog tot Geheimhouder benoemen...

Daar heeft hij eigenlijk ook al een schuld, door het verraden van Harry's ouders ging Harry bijna zelf dood, dus als het enkel aan Wormstaart had gelegen, waren de Potters allemaal dood, en zou hij later niet gered kunnen worden door Harry ! Nou ja, met van dat als gedoe schieten we niet op natuurlijk :P

Ik hoop dat Wormstaart op een belangrijk moment zal terugkeren naar de Good Side, bijvoorbeeld wanneer Voldie de final battle plant ofzo, dat hij dan die info gaat doorspelen aan Harry&Co waardoor ze die plannen kunnen verijdelen... Maar dat zal wel niet echt gebeuren denk ik, daar is hij veel te laf voor en Voldemort vertrouwt hem toch ook niet echt.


Top
 

 Post subject:
PostPosted: 6 Jun 06 14:26 
Offline
2e jaars leerling
User avatar
 WWW  Profile

Joined: 31 May 06 12:59
Posts: 42
Location: IJsselstein
Nou, ik denk dat de Gruzielementen gevaarlijk worden en hele ingewikkelde situaties maakt. Misschien komt Wormstaart erachter dat Voldemort zijn ouders heeft vermoord of... Er zijn heel veel redenen waarom Wormstaart zich opeens tegen Voldemort zou kunnen keren, maar het zal waarschijnlijk wel gebeuren.


Top
 

 Post subject:
PostPosted: 28 Aug 06 18:18 
Offline
2e jaars leerling
User avatar
 WWW  Profile

Joined: 28 Aug 06 17:58
Posts: 28
Location: Zwollywood
Ik zat mij net eens te bedenken, toen ik mijn nieuwe verhaal aan het schrijven was. Peter Pippeling was een 'vriend' van Sirius, Remus en James. Dit zou in moeten houden dat hij een Griffoendor moet zijn. Je wordt alleen bij die afdeling ingedeeld wanneer je moedig of trouw bent.
Ik kan mij niet indenken dat Rowling ervoor gekozen zou hebben om Peter in Griffoendor te plaatsen alleen maar om het feit dat hij trouw zou zijn aan een Zwadderaar, beter bekend onder de naam Voldemort.
Hij moet dus moedig zijn, al is dit nooit in de boeken naar voren gekomen. Eerder laf door Lily en James te verraden en door Voldemort te dienen.
Het zou dus in kunnen gaan houden dat hij in het zevende deel een heldendaad gaat verrichten.
Veel mensen zijn gedwongen om voor Voldemort te werken, omdat ze anders spoedig gedood zouden worden.
Over het algemeen zijn de echte dooddoeners allemaal Zwadderaars. Of is er toevallig iemand die een dooddoener (buiten Pippeling om) kent die niet uit Zwadderich komt en nog steeds voor hem werkt.
Verder vind ik het nou niet erg Griffoendors moedig van hem om zijn vrienden te verraden. Eerder Zwadderaars sluw.


Top
 

 Post subject:
PostPosted: 28 Aug 06 19:23 
Offline
Minister van Toverkunst
User avatar
 Profile

Joined: 23 May 06 17:52
Posts: 330
Location: Delft
Het probleem is dat moed niet per se voor de goede kant hoeft te zijn. In een hele verdraaide manier was hij zelfs moedig doordat hij zich tegen zijn vrienden heeft gekeerd. Of heel moedig dat hij Voldemort weer tot leven heeft gewekt.

Dus vraag ik me af of moed ook uit angst kan ontstaan; en het antwoord daarop is volmondig ja. Juist wanneer we in lastige situaties komen waarin we bang zijn hebben we de mogelijkheid om moed te tonen.

Nu nog de vraag of Peter vanuit de angst voor Voldemort moed heeft getoond door zich weer bij hem aan te sluiten en door hem weer tot leven te wekken. Ik weet het antwoord niet, maar mijn gevoel zegt me van niet...


Top
 

Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ] 


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
The team - Delete all board cookies - All times are UTC + 1 hour

Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group cron