HP Headquarter » Forum

Forum

FAQ - Register - Login

De verhalen


Post new topic Reply to topic  [ 7 posts ] 
Author Message
 Post subject: De verhalen
PostPosted: 10 Jan 07 20:19 
Offline
Hoofd van Schouwerdepartement
User avatar
 WWW  Profile

Joined: 28 May 06 13:46
Posts: 491
Location: Delft
Wat ik op vind vallen is dat de laatste delen van HP veel minder een apart verhaal hebben dan de eerdere boeken. De eerdere boeken bavtten allemaal een soort van zoektocht, er werd een verhaal verteld in één boek, en die boeken samen vormden weer en groot verhaal. Ik vind alleen dat deel 5 en 6 een beetje een doel in het boek missen, ik kan het niet echt goed uitleggen maar er mist gewoon iets. In de eerste vier delen ging het boek echt ergens naartoe, zoals bij de zoektocht naar de steen der wijzen. Hebben jullie dit gevoel ook, of ben ik de enige???

_________________
Image
Image


Top
 

 Post subject:
PostPosted: 12 Jan 07 17:08 
Offline
Minister van Toverkunst
User avatar
 Profile

Joined: 23 May 06 17:52
Posts: 330
Location: Delft
Voor het grootste deel ben ik het met je eens, al wil ik wel de aantekening daarbij maken dat in Halfbloed-Prins toch ook een soort van zoektocht bestaat in dit geval naar de Gruzielementen.

Het feit dat Rowling in de laatste boeken misschien niet meer de mogelijkheid heeft om echte aparte verhalen neer te zetten, is dat ze ervoor heeft gekozen dat de strijd tussen Voldemort en Harry 'in the open' moest plaatsvinden en daarbij is het nodig dat er een brede kijk op de tovenaarswereld moet zijn, het is immers totale oorlog. Deze aanpak zal naar mijn idee uiteindelijk zorgen voor een grotere climax - er lijkt immers meer op het spel te staan - maar zorgt er ook voor dat ze eigenlijk niet meer de mogelijkheid heeft om nog grote zijsporen op te zetten, waardoor de blik op het geheel (dus de oorlog) verloren gaat.

Denk er maar eens over na, als ze bijvoorbeeld heel boek 6 had gewijd aan een zoektocht naar de identiteit van de Halfbloed-Prins, dan zou de oorlog tegen Voldemort niet de aandacht hebben kunnen krijgen die er nu wel is.

Zie het maar zo: de boeken 5 t/m 7 vormen één grote zoektocht naar de vernietiging van Voldemort, met daarin weliswaar kleine zoektochten die echter moeten wijken voor de grote zoektocht.

Voor zover mijn diepgaande onderzoek :lol:

_________________
Image


Top
 

 Post subject:
PostPosted: 14 Jan 07 18:58 
Offline
Hoofd van Schouwerdepartement
User avatar
 WWW  Profile

Joined: 28 May 06 13:46
Posts: 491
Location: Delft
Daar heb je gelijk in, maar ik vind het wel jammer dat niet elk boek een "eigen verhaallijn" heeft, doordat hierdoor de drang om het boek uit te lezen minder groot (nog steeds heel groot hoor) wordt, doordat je al weet dat er eigenlijk niet echt een heel bevredigend einde aan zit. Ok, je komt wel achter dingen maar uiteindelijk lees je toch naar het einde van deel 7, terwijl in bijv. deel 1 je grootste verlangen was om te weten te komen of de steen gered kon worden.

_________________
Image
Image


Top
 

 Post subject:
PostPosted: 29 Jan 07 22:38 
Offline
Minister van Toverkunst
User avatar
 Profile

Joined: 23 May 06 17:52
Posts: 330
Location: Delft
Ja ik denk ook niet dat als JKR meteen met een boek als OvdF was begonnen er zo'n enorme hype rondom HP had kunnen ontstaan. Zelfs als HP-fan moet je realistisch blijven en het lijkt me dat een boek als OvdF en HBP op zichzelf waarschijnlijk geen briljante boeken zijn, maar omdat je nu al eenmaal in die wereld zit die JKR heeft geschapen je er toch wel weer in mee wordt gezogen.

De laatste twee boeken geven toch een beetje het gevoel wat je altijd krijgt bij films die nog een vervolg horen te krijgen (LotR, The Matrix), het onbestemde gevoel van incompleetheid - wat natuurlijk logisch is, aangezien er nog een vervolg is. Ik weet nog dat ik na Vuurbeker en Orde van de Feniks echt niet kon wachten op het nieuwe deel van het 'avontuur', terwijl ik na de eerste drie boeken meer iets had van: 'Ik wil meer lezen over deze wereld'. Is dat een beetje te begrijpen?

_________________
Image


Top
 

 Post subject:
PostPosted: 30 Jan 07 10:37 
Offline
Hoofd van Schouwerdepartement
User avatar
 WWW  Profile

Joined: 28 May 06 13:46
Posts: 491
Location: Delft
Ja, dat vind ik ook. Bij de laatste paar boeken wil je echt weten hoe het hele verhaal afloopt, en niet hoe dat ene boek eindigt. Daar zit uiteraard het verschil.

_________________
Image
Image


Top
 

 Post subject:
PostPosted: 28 Feb 07 17:49 
Offline
2e jaars leerling
User avatar
 WWW  Profile

Joined: 31 May 06 12:59
Posts: 42
Location: IJsselstein
Ik ben het heel erg met je eens over boek 5, daar zit gewoon geen doel heen. Alsof ze een rustige tijd willen hebben zonder avonturen.:P Ik vond boek 5 in het begin niet een teleurstelling, maar dat begon het na 2 keer gelezen te hebben wel te worden.
In boek 6 vond ik een fantastisch leuk boek, maar ik wist dat er iets onbrak erin, alleen ik kon niet zeggen wat. Nu blijkt dat echt het doel te zijn, al is het veel minder dan in boek 5. Toch lees ik liever één van de eerdere boeken dan boek 5 en 6, maar ik blijf een HPfan en probeer ook maar de serie op volgorde uit te lezen totdat boek 7 uitkomt. Dan zal boek 5 een behoorlijk probleem vormen, verwacht ik, maar het zal wel lukken.:P


Top
 

 Post subject:
PostPosted: 28 Feb 07 18:47 
Offline
Minister van Toverkunst
User avatar
 Profile

Joined: 23 May 06 17:52
Posts: 330
Location: Delft
Nou ik denk dat je OvdF daar wel een beetje tekort doet, maar ja het is jouw gevoel dus daar valt weinig aan te doen :P

De truc is om deel 5 tot en met 7 als één boek te lezen, met de terugkeer van Voldemort in deel 4 ontstaat er gewoon een totaal nieuwe situatie. Ik weet niet of Celaglar blij zal zijn met deze vergelijking, maar vergelijk het maar met LotR. Het uiteindelijke doel staat vast: Voldemort/Sauron vernietigen. Maar het zou wel heel erg nep zijn als Voldemort/Sauron meteen wordt vernietigd, dus er is een hele 'reis' nodig om te laten zien dat er heel veel geleden is om het kwaad te verslaan.

Boek 5 en 6 zijn uiteindelijk toch vooral verhalen van verlies geweest, ook al komt dat pas in de laatste paar hoofdstukken voor. Na het lezen zijn het vooral de dood van Sirius en Perkamentus die je bijblijven en misschien in mindere mate hoe zielig het is voor Harry. Misschien is dat het probleem van die twee boeken, je wilt ze eigenlijk niet meer lezen omdat er iemand dood gaat die je hebt 'leren kennen'.

_________________
Image


Top
 

Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 7 posts ] 


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
The team - Delete all board cookies - All times are UTC + 1 hour

Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group cron