HP Headquarter » Forum

Forum

FAQ - Register - Login

Cliché gevoel bij boeken


Post new topic Reply to topic  [ 1 post ] 
Author Message
 Post subject: Cliché gevoel bij boeken
PostPosted: 6 Feb 08 16:13 
Offline
Schouwer
User avatar
 WWW  Profile

Joined: 6 Jun 06 20:06
Posts: 206
Location: Never mind...
Ik heb dit idee van het topic van een ander forum. Het leek me ook aardig om zo'n topic hier te openen.

Het valt me soms op dat bij bepaalde fantasy boeken een cliché gevoel oproept. Zoals een man moet bijvoorbeeld een vrouw redden uit de klauwen van een draak of een stiefmoeder (zie sprookjesverhalen). Of dat er iemand uit een leven zonder magie naar de wereld van magie wordt gehaald (enkele voorbeelden: Harry Potter van J.K. Rowling, Wicca-serie van Cate Tiernan).
Het is niet zo dat ik die verhalen niet mooi vind, ik vind ze erg mooi geschreven. Het is alleen een puntje van kritiek. Vooral het einde van het zevende boek van Harry Potter gaf mij een cliché gevoel. Het had naar mijn inzien een beter einde geweest dat Harry Potter zelf dood was gegaan en niet de bijrolletjes.
Het einde van de Lord of the Rings was naar mijn inzien ook een beetje te cliché achtig, iedereen bleef leven (op 1 iemand na van het Reisgenootschap --> die toevallig een beetje op het verkeerde pad belandde). Ik snap schrijvers/ schrijfsters heel goed dat ze liever de hoofdpersoon laten leven, zodat die een beter leven krijgt wat hij of zij verdient. Het is wel storend als je vaak zat van die dingen leest.

Mijn vragen zijn:
1. Heb jij ook af en toe een cliché gevoel bij verhalen? Bij wat voor soort verhalen? Hoe ervaar je het cliché gevoel?

2. Hoe zou jij het aanpakken als je zelf schrijver/ schrijfster was?

Als je meer kwijt wilt over dit onderwerp mag dat natuurlijk ook.

_________________
Ron "Sunshine, daisies, butter mellow,
Turn this stupid, fat rat yellow."


Top
 

Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 1 post ] 


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
The team - Delete all board cookies - All times are UTC + 1 hour

Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group cron