HP Headquarter » Forum

Forum

FAQ - Register - Login

Weerwolven van Wakkerdam


Post new topic Reply to topic  [ 2 posts ] 
Author Message
 Post subject: Weerwolven van Wakkerdam
PostPosted: 8 Aug 07 17:53 
Offline
Schouwer
User avatar
 WWW  Profile

Joined: 6 Jun 06 20:06
Posts: 206
Location: Never mind...
Wie kent dit spel niet? Hieronder vind je een uitleg over de rollen en het spel. Ik zal de eerste keer wel spelleider zijn, er moeten zich dan nog minstens 8 mensen aanmelden om met het spel toch te kunnen beginnen.

Het verhaal:

Het slapende dorpje, waar allerlei mysterieuze, ongure dingen gebeuren Wakkerdam wordt sinds enige tijd geteisterd door bloeddorstige weerwolven.

Iedere nacht veranderen zekere dorpelingen die overdag onschuldig lijken in mensverslindende weerwolven die afschuwelijke moorden plegen. Deze moorden kunnen zelfs niet het enigste streepje daglicht verdragen.

Wat een eeuwenoude legende was geweest, is nu brute werkelijkheid geworden. De dorpelingen zullen zich met elkaar moeten verenigen om deze plaag te kunnen stoppen. Ze moeten ervoor zorgen dat enkele van hun dit griezelige avontuur overleven.


Doel van het spel:

- De dorpelingen moeten proberen de weerwolven te ontmaskeren.
- De weerwolven proberen de dorpelingen te verslinden.
- De geliefden moeten proberen als laatste over te blijven.

De rollen:

Weerwolven 4X
Ziener 1X
Burgers 13X
Dief 1X
Jager 1X
Heks 1X
Burgermeester 1X
Cupido 1X
Onschuldig meisje 1X

De rollen per stuk belicht:

De weerwolven:

Elke nacht veranderen enkele dorpelingen in weerwolven. Zij kiezen elke nacht gezamenlijk een dorpeling uit die ze willen verslinden. Ze proberen overdag hun nachtelijke gedaante te verbergen en zo ervoor te zorgen dat ze aan de dagelijkse executieronde te ontsnappen. Er zijn 1 tot 4 weerwolven in het spel. De hoeveelheid is afhankelijk aan het aantal spelers en de variant die er gespeeld wordt.

Bij 8, 9, 10, 11 spelers zijn er 2 weerwolven, met meer dan 11 spelers kan er gekozen worden voor 3 of 4 weerwolven. Er moet bij elk spel wel een Ziener aanwezig zijn.

Tip voor de weerwolven:

Om de burgers te misleiden is het misschien beter om tegen je medeweerwolven te stemmen.

Gewone burgers:

Deze dorpelingen hebben geen bijzondere gaven, maar hun enige wapen is het vermogen om het gedrag van andere dorpelingen te analyseren. Zodoende proberen zij de weerwolven te identificeren en ze moeten de overtuigingskracht hebben om te voorkomen dat onschuldige dorpelingen worden veroordeeld.

De ziener:

Iedere nacht kan zij door haar gave achter de ware gedaante van een andere speler te komen. Ze zal discreet moeten handelen om de burgers te helpen. Dit om te voorkomen dat ze anders geïdentificeerd wordt door de weerwolven.

Tip voor de ziener:

Als je de identiteit van een weerwolf ontdekt, is het aanlokkelijk om je identiteit prijs te geven om die speler te beschuldigen. Maar je moet oppassen dat je dat niet te vlug doet.

De jager:

Wanneer de jager door de weerwolven verslonden wordt of door de burgers omgebracht wordt, heeft de jager nog een kleine verrassing. Hij mag voordat hij overlijdt nog een keer terugslaan door onmiddellijk een andere speler te elimineren. Deze speler is dan direct uit het spel.

Tip voor de jager:

Wanneer je als jager wordt beschuldigd een weerwolf te zijn, kan het afschrikwekkend werken door te zeggen dat je een jager bent.

De cupido:

Door de beroemde pijlen van de cupido, kan hij ervoor zorgen dat twee dorpelingen voorgoed verliefd op elkaar zijn van zijn keuze. Bij de eerste nacht (eerste beurt) mag de cupido twee dorpelingen naar zijn keuze aanwijzen. Hij mag ook zichzelf en een andere dorpeling aanwijzen.

- Als één van de geliefden wordt omkomt dan sterf de andere onmiddellijk uit liefdesverdriet.
- Een vrijer (geliefde) mag niet tegen zijn geliefde stemmen, zelfs niet om de andere dorpelingen te misleiden.

Let op: indien de ene geliefde een weerwolf is en de andere geliefde een burger is, dan veranderd het doel voor hun beide. Om toch in vrede met elkaar samen te kunnen leven, moeten ze de andere dorpelingen elimineren.

Tip voor de cupido:

Als je jezelf als vrijer (geliefde) aanwijst, dan kies een partner die niet makkelijk zijn/ haar mond voorbij praat.

De heks:

De heks kan twee buitengewone krachtige toverdrankjes brouwen:
- Een levenselixer, om een dode weer tot leven te wekken;
- Een vergif, waarmee ze een dorpeling kan doden.
Ze mag beide toverdrankjes toedienen in één nacht, ze mag beiden toverdrankjes niet aan dezelfde speler toedienen. Dit kan zelfs betekenen dat de volgende morgen géén, één of twee dorpelingen dood kunnen zijn. Zelf mag de heks de drankjes ook zelf innemen en zichzelf dus genezen.
Let op: als de spelers de positie van de heks te machtig vinden, kunnen ze haar macht ook beperken tot één van drankjes. Zij mag dan bepalen welk drankje ze dan gebruikt.

Tip voor de heks:

Je bent als heks bijzonder machtig als je beide drankjes goed gebruikt. Als je ze misbruikt kan het zelfs tegen je werken.

Het onschuldige meisje:

Zij mag ’s nachts door haar wimpers gluren om de weerwolven te bespioneren. Ze krijgt dus één of meerdere gezichten van de weerwolven te zien (hangt van de spelleiding af) en kan die informatie dan gebruiken om de weerwolven te verlinken gedurende de dag.

Tip voor het onschuldige meisje:

Het kan leuk zijn om een weerwolf te verlinken, maar als je het bijv. al de eerste nacht doet, kan het zijn dat je meteen al door de overige weerwolven gedood wordt de volgende dag, omdat je een machtig karakter bent. Uitstel om bekend te maken wat je hebt gezien is misschien slim.

De burgermeester:

De burgermeester wordt door een speciale algemene stemming gekozen, deze stemming vindt plaats voor het begin van het spel. Dus voor de eerste nacht, de gekozen speler mag zijn/ haar benoeming niet weigeren. Het kan zelfs voorkomen dat een burgermeester een weerwolf kan zijn. Bij elke stemming heeft de burgermeester vanaf nu een dubbele stem, deze kan zelfs doorslaggevend zijn. Als de burgermeester sterft, benoemt hij (voordat hij zijn laatste ademtocht uitblaast) een opvolger.

Variant: de spelers kunnen ook beslissen om de burgermeester pas in de tweede of derde nacht te benoemen.

Tip voor de burgermeester:

Je hoeft niet benauwd te zijn, om jezelf voor dit ambt kandidaat te stellen, blijf vooral lobbyen. Als je een weerwolf bent, is het om aan te raden om niet opzichtig naar het burgermeesterschap te solliciteren.

De dief:

Als de spelers een dief in het spel willen gebruiken, voegen zij twee gewone burgers toe aan het spel. Na het verdelen van de rollen, mag de dief in de eerste nacht zijn gedaante verwisselen voor een van de andere rollen die nog over zijn. Vanaf dan speelt de dief zijn nieuwe karakter.

Het spelverloop (dit gaat dan grotendeels via een pb (privé bericht) of via MSN, bij de on-line versie):

De eerste nacht (voorbereiding):

1. De dief (de dief verandert zijn karakter in de rollen die er nog over zijn).
2. De cupido (de cupido kiest twee geliefden uit)
3. De geliefden (de geliefden maken kennis met elkaar)

De eerste en volgende nachten (normale fase):

1. De ziener (de ziener kiest van wie zij de rol wil weten)
2. De weerwolven (kiezen hun slachtoffer uit)
3. Onschuldig meisje (als ze wil, krijgt ze te horen wie er de weerwolven zijn)
4. De heks (krijgt het slachtoffer te horen, en wordt gevraagd of ze haar krachten wilt gebruiken)
5. De dorpelingen(iedereen wordt wakker, behalve de slachtoffer(s)).
6. De dorpelingen gaan in discussie (speculeren wie de weerwolf is geweest)
7. De dorpelingen stemmen (stemmen op de weerwolf)
8. De dorpelingen vallen weer in slaap (overlevende gaan slapen)

Wie zijn de winnaars:

- Weerwolven (zodra ze de laatste dorpeling hebben weten te vermoorden);
- Dorpelingen (zodra ze de laatste weerwolf hebben ontmaskerd);
- Geliefden (als ze als laatste overblijven, of ze een weerwolf en een burger zijn).

Let op:

Deze regels en de rollen zijn afgeleid vanuit de officiële spelregels van Weerwolven van Wakkerdam. Zie de website van 999 games voor de volledige beschrijving van dit spel. In de meeste speelgoedwinkels kun je dit spel tegen een mooie prijs ook zelf kopen om het ook op feestjes te kunnen spelen of wanneer je een groep mensen thuis hebt.

Spelleider:
Minerva McGonagall

Deelnemers:

fenixo

Als jullie het spel leuk lijkt, kunnen jullie in dit topic aanmelden voor Weerwolven van Wakkerdam. Ik zal als we beginnen met het spel vragen aan een andere moderator of ze de aanmeldingen dan kunnen verwijderen.

_________________
Ron "Sunshine, daisies, butter mellow,
Turn this stupid, fat rat yellow."


Last edited by Minerva Anderling on 10 Aug 07 10:04, edited 1 time in total.

Top
 

 Post subject:
PostPosted: 9 Aug 07 8:29 
Offline
4e jaars leerling
 Profile

Joined: 18 Jul 07 22:08
Posts: 103
ik doe wel mee


Top
 

Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 2 posts ] 


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
The team - Delete all board cookies - All times are UTC + 1 hour

Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group cron