HP Headquarter » Forum

Forum

FAQ - Register - Login

In de kelders bij Toverdranken


Post new topic Reply to topic  [ 1 post ] 
Author Message
 Post subject: In de kelders bij Toverdranken
PostPosted: 23 Jun 08 22:08 
Offline
5e jaars leerling
User avatar
 YIM  Profile

Joined: 14 Jun 07 21:12
Posts: 164
Location: Veldhoven
Vooraf:
Alles wat rood is staat op het bord.
Alles wat cyaan is wordt gezegd.
Alles wat wit is hoort niet bij de les, maar kan wel extra informatie bevatten zoals onder aan de les te zien is of geven eventuele effecten en handelingen weer zoals het zwaaien van een toverstok.
Eventuele opmerkingen om de lessen beter te maken zijn altijd welkom, maar of ik er iets mee doe dat is aan mij.
Ik zal kijken of ik deze en anders de volgende lessen ook met foto's kan verfraaien.
Al het huiwerk moet via PM ingeleverd worden reply’s tellen niet mee. Vakinhoudelijke vragen mogen altijd als reply gesteld worden.


Goede morgen jongens en meisjes, welkom bij jullie eerste les toverdranken.
Mijn naam is professor Archibald Nutty, maar jullie spreken mij gewoon aan met professor of professor Archibald, al wordt ik ook wel eens the Nutty professor of gekke professor genoemd, maar zo noemen jullie me maar als er geen leraar in de buurt is.
Ik zal gaan proberen om jullie de subtiele kunst van het toverdrank brouwen bij te brengen in de tijd dat jullie hier op school zitten.
Ik zal zeker in het begin geen hoge kwaliteit van jullie verwachten, maar ik wil wel dat jullie je best doen. Wanneer je de tijd er voor neemt, en je leest de recepten goed door is het brouwen van de toverdrank helemaal niet zo moeilijk in de meeste gevallen.

Vandaag beginnen we aan een eenvoudig drankje, namelijk een om zweren te genezen.

De ingrediënten
zwaai met de toverstok staan op het bord.

500g Gedroogde brandnetels,
2 slangentanden,
1 gehoornde slak,
10 stekelvarkenstekels


Wanneer deze ingrediënten op de juiste mannier bereidt worden krijgen we een uiterst effectief middel tegen zweren.

De gedroogde brandnetels en de slangentanden zijn er voor om het gif wat de zweren veroorzaakt te neutraliseren, maar let er wel op dat ze het alleen doen wanneer ze bereid zijn zoals in de bereidingswijze staat. De gehoornde slak en de stekelvarkenstekels zijn ervoor om de aanwezige zweren te verwijderen door ze als het ware op een magische manier door te prikken en de huid weer te herstellen, maar ook hier geld dat dat alleen maar zo is bij een correcte bereidingswijze.

De bereidingswijze
zwaai met de toverstok staat ook op het bord

Snijdt de brandnetels in stukjes die niet groter zijn dan een halve centimeter en niet kleiner van een kwart centimeter.
Doe deze in een ketel met kokend water op een hoog vuur en laat het 10 minuten goed door koken.
Vermaal de slangentanden met in de vijzel.
Roer het water met de brandnetels 3 maal met de klok mee en vervolgens 10 maal tegen de klok in.
Doe de vermalen slangentanden bij de brandnetels.
Zet het vuur op halve kracht en laat alles 5 minuten sudderen.
Na het sudderen zou de drank en heldere lichtgroene kleur moeten hebben.
Doe 2 stekelvarken stekels in de ketel.
Haal de gehoornde slak uit het huisje in doe ook deze in de ketel.
Zet het vuur nu weer hoog zodat alles weer flink kan gaan koken.
Blijf de drank met de klok mee roeren tot de drank weer aan de kook is.
Laat alles 20 minuten goed door koken.
De drank zou nu een beetje rood moeten kleuren.
Vermaal het slakkenhuis van de gehoornde slak en snijd de overgebleven stekelvarkenstekels zo klein mogelijk.
Zet het vuur klein en voeg het slakkenhuis en de stekels toe.
Roer de drank met de klok mee tot dat het een fel rode kleur begint te krijgen.
Haal de ketel van het vuur af en laat de drank afkoelen. De kleur moet nu donker rood worden.


Oké dan kunnen jullie nu beginnen met het bereiden. Als er nog vragen zijn dan hoor ik het wel succes.

En als huiswerk:
nog een zwaai van de toverstok

Een flacon met de geproduceerde drank. (max. 5 punten)

De antwoorden op de volgende vragen.
1. Waarvoor dienen de gedroogde brandnetels en de slagentanden? (max. 3 punten)
2. Hoe vaak moet je de drank roeren na de toevoeging van de brandnetels en in welke richting? (max. 3 punten)
3. Wat is de juiste kleur van de drank na het sudderen? (2 punt)
4. Wat is de juiste kleur van de drank als het klaar is? (2 punt)

Een opstel van tien regels over wat jullie van mijn lessen verder verwachten. (max 10 punten)


Ik verwacht het huiswerk voordat jullie aan de volgende les beginnen per uil (pm) naar mijn kantoor gestuurd met bovenaan je naam en afdeling.


Let op extra informatie is geen onderdeel van de les
Mogelijke fouten in de bereiding:
Brandnetels op verkeerde formaat snijden, dan wordt de drank niet donker rood (blijft dus fel rood) en werkt veel minder goed. Het zelfde geld voor het te lang of te kort laten koken van de brandnetels.
Bij het verkeerd roeren voor het toevoegen van de slangen tanden wordt bij een fout in het met de klok mee roeren de drank meteen fel roze en met een fout met het tegen de klok in roeren wordt de drank paars en begint flink te walmen.
Als je de drank minder dan 5 minuten laat sudderen wordt de drankheel donker groen, en als je de drank teveel laat sudderen wordt de drank kleurloos. De hele drank verliest dan zijn werking tegen het gif wat de zweren doet ontstaan.
Wanneer je op het einde tegen de klok in roert wordt de drank weer paars en beginnen er bellen te ontstaan die een stinkend gas laten ontsnappen als ze openbarsten.
Wanneer je een van de ingrediënten vergeet toe te voegen wordt het eindproduct een zwarte vaste massa waar je helemaal niets aan hebt.


_________________
Domkop! Blubber! Kleinood! Kriel!

dank u


(Mensen als ik soms bot overkom, dan is dat niet persoonlijk bedoeld.)


Top
 

Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 1 post ] 


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
The team - Delete all board cookies - All times are UTC + 1 hour

Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group cron