HP Headquarter » Forum

Forum

FAQ - Register - Login

Roleplay tips


Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ] 
Author Message
 Post subject: Roleplay tips
PostPosted: 25 Jun 08 10:32 
Offline
5e jaars leerling
User avatar
 YIM  Profile

Joined: 14 Jun 07 21:12
Posts: 164
Location: Veldhoven
Als ik zo vrij mag zijn om je een paar tips te geven over forum roleplay

Doe niet teveel in een post, geef mensen de tijd om te reageren.
Ren ook niet in eens weg (tenzij je een goede IC reden hebt natuurlijk) dit geeft weinig roleplay.

Kijk ook of er in voorgaande posts mensen je iets hebben gevraagd of tegen je gezegd en reageer daar op dit genereerd spel

Je kunt beter meerdere kleine posts hebben waar mensen op kunnen reageren dan een grote waar andere niets of weinig mee kunnnen.

Speel dingen uit, omschrijf bepaalde effecten met andere woorden maak het zo mooi mogelijk voor mensen die het spel volgen zonder er aan mee te doen. Dit zorgt er misschien voor dat ze zin krijgen om mee te doen.

Nog een tip voor de mods en admins zorg dat er iemand is met een account met bijvoorbeeld de naam SL (spelleider) die bepaalde dingen post zoals weersveranderingen, die bepaald of bepaalde spreuken wel of niet lukken (niet tijdens lessen natuurlijk, maar ergens anders op het school terrein). Dit is het liefst iemand met roleplay ervaring (of een van de mod/admins die dit graag wil doen)

Ik hoop dat deze tips op prijs gesteld worden en als je verder nog vragen hebt mag je ze altijd stellen en als iemand nog meer tips heeft mag die ze natuurlijk hier achteraan zetten.

Groeten Hans de Vos a.k.a. the nutty professor

_________________
Domkop! Blubber! Kleinood! Kriel!

dank u


(Mensen als ik soms bot overkom, dan is dat niet persoonlijk bedoeld.)


Top
 

 Post subject: Re: Roleplay tips
PostPosted: 25 Jun 08 10:37 
Offline
4e jaars leerling
User avatar
 WWW  Profile

Joined: 21 Apr 08 15:51
Posts: 108
Location: At the moon..
Bedankt voor de tips! Ik doe al heel lang mee aan RPGs, maar soms kunnen tips wel een helpen! :P

_________________
HELENA BONHAM CARTER FAN!! http://www.helena-world.com

Waarom is de RPG zo uitgestorven? MENSEN KOM NAAR HET RPG GEDEELTE!!!!!

Image


Top
 

 Post subject: Re: Roleplay tips
PostPosted: 25 Jun 08 14:27 
Offline
5e jaars leerling
User avatar
 YIM  Profile

Joined: 14 Jun 07 21:12
Posts: 164
Location: Veldhoven
Er zijn mij nog een paar tips binnen geschoten:

Gebruik leestekens zoals "aanhalings tekens" Punten en komma's.

Gebruikt voor opmerkingen die niet bij het spel horen de standaard geacepteerde aanduiding OC of OoC (out of caracter) en IC (In caracter) als het wel binenen het spel hoort.
Dat laatste vooral als je afwisselt (bijvoorbeeld: iets IC zeggen dan een OC opmerking en dan weer iets IC)

Ik weet dat de termen IC en OC/OoC engels zijn, maar dit is wel bij de roleplay settings de norm.

_________________
Domkop! Blubber! Kleinood! Kriel!

dank u


(Mensen als ik soms bot overkom, dan is dat niet persoonlijk bedoeld.)


Top
 

 Post subject: Re: Roleplay tips
PostPosted: 25 Jun 08 18:26 
Offline
Schouwer
User avatar
 WWW  Profile

Joined: 6 Jun 06 20:06
Posts: 206
Location: Never mind...
Een opmerking The Nutty Professor, we proberen hier op dit forum te stimuleren dat er juist grotere post komen die meer omschrijven van de omgeving en van je eigen personage. Hoe kleiner de posts, hoe spamgevoeliger een RPG-topic wordt en des te minder diepgang er ontstaat en des te minder van je karaktereigenschappen naar voren komen die je hebt opgeschreven in je personage paspoort. Het is lastig om eraan te wennen, maar door meer gevoel en omschrijfving van de omgeving, zal de RPG meer een levendiger verhaal worden.

Enkele voorbeelden zijn op dit forum te vinden:

http://www.wizardzone.nl/zweinstein/index.php?act=idx

Maar wel een tip en een opmerking voor iedereen:

Ga niet andermans personage besturen, dus praat niet voor dat personage of laat hem dingen doen die jij wilt. Het is heel vervelend als blijkt dat je eigenlijk met je personage kant A op wilde lopen, terwijl de ander jouw naar kant B opstuurt. Blijf dus van andere personages af, behalve als je de speler bent van beide personages.

Mooi voorbeeld is dit:

Ik heb dit gequote uit "Het Meer"-topic.
Quote:
Ze was net bezig met een ingewikkelde spreuk die voor haar jaar ver boven haar niveau lag. "Ow, neem me niet kwalijk," zei Grothgar tegen Joanne, "Maar wat doe je daar? Dat is een ijverig staaltje hoor! 5 punten voor Zwadderich, Joanne ik verwacht je ook om 10 uur op mijn bureau!" Nadien liep hij naar Zweinstein en ging naar zijn bureau op de 7de verdieping.


Hierbij gaat professor Faunisiƫr zeggen wat hij ziet bij Joanne Hance, terwijl in haar vorige post niets stond over dat ze een spreuk uit aan het proberen was. Ze was alleen bezig met vooruitwerken, hiermee ben jij Albus Severus al het personage van Joanne Hance aan het besturen. Het is dat JoanneHance er goed op gereageerd heeft in haar post, maar dit is niet toegestaan. Alleen in duidelijk overleg mag je GodModen, anders niet.

Het had beter geweest als je geschreven had (of iets dergelijks):

Terwijl professor Faunisiƫr struikelde zag hij dat Joanne bezig was met het lezen van een spreukenboek.
"Ow, neem me niet kwalijk," zei Grothar tegen Joanne, "Wat doe je daar?"
[Je had dan kunnen omschrijven wat er in de omgeving gebeurde en dan afwachten tot een reactie van Joanne, dan had zij meer kunnen vertellen waar ze mee bezig was en dan had je nog een post daarna kunnen plaatsen met jouw reactie erop. Zo ontstaat er veel meer interactie.]

Albus Severus, ik wil je niet persoonlijk aanvallen hierop. Maar het was een mooi voorbeeldje.

Over leestekens, gebruik ze zoals in de regels + uitleg over de RPG als verhaalvorm. Probeer je RPG-posts zo te posten dat het een verhaaltje lijkt. "Aanhalingstekens" gebruik je alleen als je iets zegt.

The Nutty Professor, ik gebruik eventjes een quote uit "Het Meer" topic van jouw. Ik probeer alleen opbouwende kritiek te geven.

Quote:
Archibald bladerd eens door het huiswerk van de Grifoendors.

Zo af en toe leest hij eens een stukje.

soms knikt hij goedkeurend en soms knikt hij afkeurend.

Dan hoor je hem mompelen: "Erg goed" of "Dit slaat helemaal nergens op."


Dit stukje leest echt als Nijntjes-stijl, het leest net alsof ik een kinderboekje lees. Ik zal je doorverwijzen naar een schrijflessentopic wat ik hiermee bedoel op een ander forum: http://dreuzels.com/forum/forum_posts.a ... ID=118#118 Persoonlijk zal ik jullie allemaal aanraden om die lessen aandachtig door te nemen, er staan zeer nuttige tips tussen.

Hoe het ook had gekund en dus meer een verhaaltje wordt (het is een idee):

Archibald neemt een stapel huiswerk van de Griffoendors over van Grothar en begint met het lezen van stukjes. Tijdens het lezen van de stukje tekst knikt hij goedkeurend bij stukjes die heel goed omschreven zijn en afkeurend waarbij stukjes belabberd zijn omschreven of helemaal foutief opgeschreven.
"Hmm, er zitten erg goede stukjes tussen en bij sommige stukjes denk ik echt van waar slaat dat op," mompelde Archibald zachtjes.

_________________
Ron "Sunshine, daisies, butter mellow,
Turn this stupid, fat rat yellow."


Top
 

 Post subject: Re: Roleplay tips
PostPosted: 25 Jun 08 19:26 
Offline
5e jaars leerling
User avatar
 YIM  Profile

Joined: 14 Jun 07 21:12
Posts: 164
Location: Veldhoven
Volgens mij snap je mijn bedoeling niet met korte posts.
Ik bedoel niet posts waar minder in staat, want het is prima als je veel van je omgeving omschrijft. Wat ik vooral bedoel is dat wanneer je bijvoorbeeld iets aan een ander personage vraagt (Albus sorry dat ik een voorbeeld van jou neem dit is niet persoonlijk) zoals het karakter van Albus in het meer topic aan jouw karakter heeft gedaan Minerva en dan nog binnen het zelfde topic weglopen zonder dat je dus tijd hebt gehad om te reageren juist niet wenselijk is en zelfs onbeleeft. Dit soort dingen voorkomt juist spel, terwijl het (ondanks dat alles binnen het spel verantwoord gebeurd) en erg onoverzichtelijk lijkt waardoor mensen juist niet mee gaan doen. (let wel dit is mijn mening)

Wat ik ook nog wil zeggen is dat het zoals ik, de post die je quote Minerva, misschien bewust zo geschreven heb. De andere posts zien er heel anders uit. (in dit geval zal het een combinatie zijn van heel erg vermoeid zijn waardoor ik niet helemaal helder was en het bewust zo posten) Hiermee geef ik (na mijn mening) aan dat het allemaal rustig aan gaat.

Let wel ik geef tips o.a. omdat ik meer aan forum roleplay doe, maar ik beweer zeker niet dat ik onfeilbaar ben. Ik maak net zo goed fouten en ik leer ook nog iedere dag bij.

Wat ik ook merk is dat wanneer ik een topic wil gaan volgen en bijna iedere post beslaat de helft van mijn scherm ik al heel snel zo iets heb van "dit is teveel hier heb ik geen zin in", maar dat is alleen als ik me nog niet verdiept heb in dat topic, als ik er al in zit is het geen probleem.

Misschien dat ik nog meer op en aanmerkingen heb, maar dat bekijk ik wel als ik een keer een nacht voldoende gelapen heb.

_________________
Domkop! Blubber! Kleinood! Kriel!

dank u


(Mensen als ik soms bot overkom, dan is dat niet persoonlijk bedoeld.)


Top
 

Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ] 


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
The team - Delete all board cookies - All times are UTC + 1 hour

Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group cron